Undervisning og rettigheter

Motsetningene mellom rettighetshavere og nettplattformer ligger under flere av ukas saker fra opphavsrett og kulturøkonomi. Men vi starter i Trondheim.

Hvem eier forelesningene?

NTNU innfører nå en ny politikk for sikring og forvaltning av immaterielle rettigheter. Denne innebærer blant annet at NTNU eier alle rettigheter som er blitt til ved bruk av universitetets ressurser. Dette gjelder også undervisningopplegg som ikke har «et klart personlig preg», men ikke kommersiell utnyttelse av litterære verk, musikkverk og kunstverk.

Som vi tidligere har skrevet om, henvendte Forskerforbundet seg til institusjonene før sommeren om blant annet rettighetsspørsmålene ved digital undervisning:

Nå er det Facebooks tur

For noen uker siden skrev vi om det australske lovforslaget som vil legge begrensninger på nettdistributørenes gjengivelse av nyhetsstoff. Google var raskt ute, nå varsler Facebook at de kan komme til å nekte australske brukere dele artikler og nyhetssaker.

I Frankrike, der EUs nye bestemmelser om medienes rettigheter er innført, er det ingen løsning i forhandlingene mellom Google og mediene:


Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her


Artikkel 17, igjen

Artikkelen som pålegger brukergenererte plattformer (som f.eks. Youtube) et ansvar for å klarere rettighetene til det opplastede materialet, er den mest omdiskuterte bestemmelsen i EUs nye opphavsrettsdirektiv som ble vedtatt i 2019. EU fortsetter sin stakeholder dialogue og har sendt ut nytt høringsnotat om retningslinjer.

Forberedelser til den nasjonale gjennomføringen går sin gang i ulike land, og flere har vist interesse for Tysklands løsning på interessekonflikten mellom plattformselskapene og rettighetshaverne.

For øvrig

Sitatet

Had the RNC requested another song, ‘You Want it Darker,’ we might have considered approval

Republikanernes landsmøte ble avsluttet med Leonard Cohens Hallelujah, som rettighetshaverne eksplisitt hadde nektet tillatelse til. Men rettighetsforvalter Michelle L. Rice antyder et mer passende låtvalg.