Alle følger nyhetene
Flere betaler for nyheter og færre har sosiale medier som viktigste nyhetskilde, viser Medietilsynets mediemangfoldsregnskap. Redaktørstyrte mediene har vært en fellesarena under pandemien.
Måten vi følger nyheter på, varierer med alder. Rapporten peker på et generasjonsskille rundt 45 år.
- Betalt nettavis øker markant som viktigste nyhetskilde (Journalisten)
- Økt nyhetsinteresse og mediebruk under koronapandemien (Medietilsynet)
- Ny rapport om bruksmangfold fra Medietilsynet: Tydelig generasjonsskille i mediebruken (Medietilsynet)
- Mediemangfoldsregnskapet 2020 (pdf)
Læremidler i høyere utdanning
Bok eller digitalt, forlagsprodusert eller egenpublisert. Debatten om læremidler i høyere utdanning – før, under og etter pandemien – fortsetter.
- Slik får vi flere og bedre pensumbøker på norsk (Arne Vestbø i Khrono)
- Foretrekker studentene å lese norske lærebøker på papir fordi de ikke har tilgang på e-bøker? (Dagmar Langeggen, Ole-Jørgen Haugen og Lars Egeland i Khrono)
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
Musikk og scenekunst hardest rammet
Opphavsrettsbaserte næringer utgjorde 4,4 prosent av EUs bruttonasjonalprodukt, med en samlet omsetning på 643 milliarder euro i 2019. Dette viser en rapport som EY har utarbeidet for den europeiske paraplyorganisasjonen GESAC.
Rapporten anslår også et omsetningsfall på 31 prosent i 2020. Dette gjør kultur- og kreativ sektor til en av de hardest rammede næringene. Verst har det gått ut over livescenen.
- Verdiskaping før covid-19: Kreativ og kulturell næring sysselsatte flere enn telekom- og bilbransjen til sammen (Musikkultur)
- Rebuilding Europe (EY og GESAC)
- Genopbygning af Europa, resume (pdf)
For øvrig
- Facebook News launches in UK following deals with publishers (The Guardian)
Storbritannia først ute i Europa med samarbeid mellom Facebook og mediene - Ber Asheim bla opp penger til publisering øyeblikkelig: — Forskerne betaler prisen (Khrono)
Krav om åpen publisering, men pengene har tatt slutt - Strømming gjør det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen enn noensinne (Institutt for musikkvitenskap, UiO)
Undersøkelse viser stor maktkonsentrasjon i musikkfeltet - Copyright and Licensing Around the World: A Look Ahead Into 2021 (Copyright Clearance Center)
Hva vil skje i 2021 på det internasjonale opphavsrettsområdet?
Til slutt
Ukas langlesning er om filmkomponisten Kerry Muzzey som en dag begynte å søke opp musikken sin gjennom Youtubes Content-ID-system. Den største piraten? Kinesisk statlig TV.