God jul og godt nytt år
– Betydningen av opphavsretten, som en drivkraft for kulturell utvikling, må forklares og forsvares kontinuerlig. Her har både Kopinor og andre i opphavsrettsfeltet en oppgave.
Privat betaling
Med den nye åndsverkloven som ble innført 1. juni har også opphavere innen visuell kunst og litteratur fått rett til kompensasjon for privatkopiering. Men posten for vederlag ble ikke økt i statsbudsjettet.
- Må dele potten med flere (Klassekampen)
- En lov bare på papiret? (Norsk Komponistforening)
Dommer på nett
Saken mellom Rettspraksis.no og Lovdata om tilgjengeliggjøring av dommer hentet fra Lovdata er nå avgjort i lagmannsretten.
- Rettspraksis.no tapte ankesaken mot Lovdata – men slipper saksomkostninger (Advokatbladet)
- Avgjørelse om Lovdatas baser (Olav Torvunds blogg)
- Borgarting lagmannsrett - Kjennelse: LB-2018-162009 (Lovdata)
For øvrig
- Access Copyright looks to blockchain for innovation (International Publishers Association)
Kopinors kanadiske søsterorganisasjon prøver ut blokkjedeteknologi i rettighetsforvaltningen. - DN irriterer seg over E24s sitatpraksis (Kampanje)
Mener nettavisen E24 utfordrer loven - Et forsvar for tidsskriftshierarkiet (Tore Wig i Khrono)
– For at vitenskapen skal fungere må vi tross alt stole på forskerne selv - Netflix Isn’t Killing Movie Theaters, Study Shows (Variety)
Kinobesøk og strømming går ikke på bekostning av hverandre, ifølge undersøkelse
Til slutt
Luis Fonsis Despacito er den mest avspilte sang på Youtube noensinne og nærmer seg seks milliarder visninger.
Men hva med vederlagsbetalingen til rettighetshaverne? EUs nye opphavsrettsdirektiv vil antagelig komme til hjelp, men også rettighetshaverne må rydde i dataene sine, skriver Robert Levine.