Kommunikasjon for opphavsretten

Flere av ukas klipp viser hvordan det fra flere hold satses på kommunikasjon om opphavsrettens betydning. Men vi slipper ikke unna Google i dag heller.

Kopier som læringsmateriell

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har, på oppdrag fra Kopinor, foretatt en kvalitativ undersøkelse for å få mer kunnskap om læreres holdninger til, og bruk av, kopier i skolen.

Studien fra NIFU har dannet noe av bakgrunnen for de seneste kommunikasjonstiltakene til Kopinor i skolen:

Monografienes fremtid

Sist uke skrev vi i Kopinornytt om de nye trendene for lærebøker i høyere utdanning. Men også de vitenskapelige monografiene har en usikker framtid, mens all oppmerksomhet er knyttet til tidsskrifter og artikler.


Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her


 

logo-get-it-right

 

Fra varselbrev til kommunikasjon

Det britiske fellesinitiativet Creative Content UK, med nettsiden Get it right from a genuine site, har nå sluttet med å sende varselbrev (educational emails) til nettbrukere som har lastet ned ulovlig. I stedet satses det på kommunikasjon om verdien av opphavsrett.

For øvrig

Til slutt

Våren 2018 gikk Google bort fra sitt tidligere uoffisielle motto «Don't be evil». Nå har Creative Future samlet høydepunkter fra selskapets historie som kanskje begrunner at mottoet har mistet sin mening: