Kopier som læringsmateriell
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har, på oppdrag fra Kopinor, foretatt en kvalitativ undersøkelse for å få mer kunnskap om læreres holdninger til, og bruk av, kopier i skolen.
- Hvorfor lærere bruker kopier som læremateriell (Sabine Wollscheid og Rannveig Røste i Utdanningsnytt)
- «Jeg bruker mye kopier når elevene trenger det» : En studie om hvorfor og hvordan lærere bruker supplerende materiale i grunnopplæringen (NIFU)
Studien fra NIFU har dannet noe av bakgrunnen for de seneste kommunikasjonstiltakene til Kopinor i skolen:
- Det lille ekstra (Fabelaktig formidling)
Monografienes fremtid
Sist uke skrev vi i Kopinornytt om de nye trendene for lærebøker i høyere utdanning. Men også de vitenskapelige monografiene har en usikker framtid, mens all oppmerksomhet er knyttet til tidsskrifter og artikler.
- Do monographs have a future? Publishers, funders and research evaluators must decide (LSE Impact Blog)
- The State of Open Monographs (Grimme m.fl. i Digital Science)
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
Fra varselbrev til kommunikasjon
Det britiske fellesinitiativet Creative Content UK, med nettsiden Get it right from a genuine site, har nå sluttet med å sende varselbrev (educational emails) til nettbrukere som har lastet ned ulovlig. I stedet satses det på kommunikasjon om verdien av opphavsrett.
- UK ISPs Stop Sending Copyright Infringement Notices (Torrentfreak)
- ‘Get it Right’ Hopes High-Profile Social Influencers Can Deter Piracy (Torrentfreak)
For øvrig
- Artists vs. Influencers: Why That Street Art Selfie Could Get You Sued (The Hollywood Reporter)
Graffiti eller gatekunst – ikke fritt fram for fotografering - YouTube’s Content ID is Great Copyright Protection But Not for Those Who Need it Most (Which is Most of Us) (Creative Future)
Mindre rettighetshavere har ikke tilgang til Youtubes automatiske opphavsrettsbeskyttelse
Til slutt
Våren 2018 gikk Google bort fra sitt tidligere uoffisielle motto «Don't be evil». Nå har Creative Future samlet høydepunkter fra selskapets historie som kanskje begrunner at mottoet har mistet sin mening: