Ny ordning for privatkopieringsvederlag i Sverige
I slutten av april ble en svensk, statlig utredning om privatkopieringsvederlaget publisert. Vederlaget skal fortsatt hentes inn fra produsenter og importører av lagringsmedier, men det tas hensyn til at tekst og bilder, ikke bare lyd og film, utsettes for privatkopiering. Utredningen foreslår at en ny statlig myndighet skal avgjøre vederlagsnivået og hvilke lagringsmedier som skal omfattes.
- "Kassettskatten" moderniseras – avgifterna ska uppdateras (Kamera & Bild)
- 4 SNABBA: Mattias Åkerlind på Copyswede (Musikindustrin)
- Privatkopieringsersättningen i framtiden, SOU 2022:20 (pdf)
Grensene for inspirasjon
Vi har tidligere fulgt en rekke saker om påstått musikkplagiat og har registrert at det kan se ut til å ha blitt vanskeligere å vinne fram. Flere tar nå til orde for at det må være mulig å la seg inspirere:
- Mener påstander om (u)musikalsk stjeling skader musikken (NRK)
- Copyright infringement cases proliferate after Blurred Lines ruling (USA Today)
Men når det gjelder sampling, kan imidlertid et «Halleluja!» være nok til å havne i retten.
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
For øvrig
- Nota skal til lommerne efter afgørelse hos nævn (Bogmarkedet)
Nemndsavgjørelse om lydbokvederlag i Danmark - CEDRO vs. GOOGLE DISCOVER: Is GOOGLE DISCOVER a news aggregator? (Kluwer Copyright Blog)
Spansk rettsavgjørelse om betaling for nyhetsklipp støtter Google mot rettighetshaverne - Årets Mediepriser: Bergens Tidende er årets mediehus – KK er årets magasin (Mediebedriftenes Landsforening)
Til slutt
Det siste tiåret har det vokst fram en sterk bevegelse for åpne læringsressurser (Open Educational Resources, OER), blant annet støttet av FNs organisasjon for utdanning, UNESCO. Ikke minst skal dette bidra til læremiddelsituasjonen i det globale sør. Men hvor godt er læremidler fra rike industriland tilpasset mottakerne, når det gjelder språk, kultur og virkelighetsbeskrivelse?
- Decolonising Open Educational Resources (OER): Why the focus on ‘open’ and ‘access’ is not enough for the EdTech revolution (Nariman Moustafa i EdTech Hub)