Private klasserom?
23. mai kom meldingen om at Stortingets familie- og kulturkomité ikke kommer til å legge fram noen innstilling om ny åndsverklov før sommeren. I september er det som kjent valg, og en ny komité vil deretter bli oppnevnt.
Etter at paragraf 71 om opphavsrett i arbeids- og oppdragsforhold ble trukket tidligere i måneden, har mye av oppmerksomheten samlet seg rundt forslaget om å lovfeste at klasseromsundervisning tilhører den private sfære.
- Angriper skolefritak (Ballade)
- Den private læreren (Yngve Slettholm i Aftenposten)
USA drøfter ideelle rettigheter
Europeisk opphavsrett hviler på to typer av rettigheter som ligger hos opphavsmannen: De økonomiske og de ideelle rettighetene. De ideelle rettighetene (særlig rett til navngivelse og til vern mot krenkende gjengivelse) har ikke samme tradisjonelle vern i USA og er ikke tatt inn i de føderale opphavsrettslovene.
US Copyright Office har nå gjennomført en høring om disse spørsmålene. Svarene avslører blant annet et skille mellom produsenter og kunstnere.
- RIAA Says Artists Don’t Need “Moral Rights,” Artists Disagree (Torrentfreak)
- Study on the Moral Rights of Attribution and Integrity (Copyright Office)
Stormløp mot Brussel
Før sommerferien skal alle endrings- og kompromissforslag til EUs opphavsrettspakke samles og debatteres i Europaparlamentets juridiske komité. Dette er høysesong for besøk og innspill fra interessentgrupper, og fra de siste ukene henter vi disse:
Europeiske opphavsmenn, særlig komponister og tekstforfattere, sto bak arrangementet Meet the authors, som blant annet ble møtt av EU-kommisjonens visepresident Andrus Ansip.
- Europeiske musikkskapere møtte EU-politikere (Tono)
- Dear European Union, please fix the transfer of value (pdf)
- Speech by Vice-President Ansip at the "Meet the Authors" conference (EU-kommisjonen)
En rekke organisasjoner og institusjoner innenfor blant annet teknologi- og biblioteksektorene har levert et åpent brev til Europaparlamentet. De krever blant annet fjerning av forslaget om å pålegge tjenester som Youtube et ansvar for at rettighetshavere blir betalt for opplastet, brukergenerert innhold.
- More Than 60 Groups, Companies Urge EU To Step Up Copyright Reform (Intellectual Property Watch)
- Open Letter: Message in light of the Competitiveness Council (pdf)
Og under filmfestivalen i Cannes samlet flere filmregissører seg om et krav til fornyelse av lovverket:
The current situation is a race to the bottom that drives down the respect for and value of creative works.
Europeiske opphavsmenn om Youtube og lignende tjenester
For øvrig
- Disse vant Fagpresseprisene 2017 (Fagpressen)
Utdanning kåret til årets fagblad - European Commission begins review into EU database laws (Out-Law.com)
Databasedirektivet opp til ny vurdering - Diamond Open Access, Societies and Mission (The Scholarly Kitchen)
Diamant: Åpen tidsskriftpublisering som verken krever betaling av bruker eller forfatter - – Offentleg skuleselskap sensurerte årsmeldinga for å skjule millioninnkjøp (NRK)
Rapport fra utvidet forvaltningsrevisjon av NDLA er klar - Spotify Settles Class Action Lawsuits Filed By David Lowery and Melissa Ferrick With $43.4 Million Fund (Billboard)
Avtale etter gruppesøksmål om betaling for mekaniske rettigheter - Teleselskaber vil bremse advokaters jagt på pirater (TV2 Danmark)
Norsk høyesterettsdom får konsekvenser i Danmark - Hvorfor digitaliseringen er vanskelig for musikkbransjen (Daniel Nordgård i Ballade)
Tre faktorer er sentrale, ifølge fersk doktorgradsavhandling - Løft tidsskriftene! (Ida Habbestad og Sindre Hovdenakk i Dagbladet)
– Som samtalerom for sterke og marginale stemmer, supplerer tidsskriftene dagspressen.
Til slutt
Amazon åpnet sin sjuende bokhandel i USA sist uke, denne gang på Manhattan. Hva kjennetegner denne hybriden av netthandel og fast utsalgssted? To kommentarer gir ulike svar:
- First impressions of an Amazon bookstore (The Shatzkin Files)
- Amazon’s Brick-and-Mortar Bookstores Are Not Built for People Who Actually Read (The New Yorker)