Olympisk
Hensynet til aktualitet bringer Kopinornytt litt utenfor opphavsretten denne gang – også inn i andre deler av immaterialretten. Og brudd på olympiske rettigheter forfølges inn i sosiale medier.
- A Fresh Look at the Olympic Properties (WIPO)
- Idrettsutøverens markedsrettigheter – retten til å bruke sitt navn i kommersiell sammenheng (Immaterialrettstrollet)
- Twitter & Facebook Want You To Follow The Olympics... But Only If The IOC Gives Its Stamp Of Approval (Techdirt)
Facebook: Den vonde tiden
I en tid med fake news har Facebook i økende grad blitt skyteskive for media, politikere og konkurransemyndigheter. Magasinet Wireds artikkel om Facebooks to siste år er ukas langlesning, supplert med flere andre interessante artikler fra siste uke om samme tema.
- Inside the Two Years That Shook Facebook—and the World (Wired)
- The Facebook Armageddon (Columbia Journalism Review)
- Facebook has a Big Tobacco Problem (Monday Note)
Og fremtiden ligger åpenbart ikke hos ungdommen:
Om digitale lesere og betaling
Avisene er viktigste nyhetskilde, mens avisene orienterer seg mot digitale abonnementer. To ferske undersøkelser, en norsk og en europeisk, tar temperaturen.
- European publishers look to digital subscriptions to reduce platform dependency (Digiday)
- Survey shows: Cooperation with platforms unsatisfactory (Axel Springer)
- Norske aviser er viktigste nyhetskilde (Mediebedriftenes Landsforening)
- Det sier mye om MBL når de omtaler brukerne sine som «gratispassasjerer» (Torgeir Waterhouse i M24)
For øvrig
- US Judge dismisses Taylor Swift 'haters' case as too 'banal' (BBC)
Uttrykket «players gonna play, haters gonna hate» kan ikke anses som opphavsrettsbeskyttet - As IPA’s Congress Closes in New Delhi, Norway’s Lillehammer Is Named 2020 Venue (Publishing Perspectives)
Den internasjonale forleggerorganisasjonen har hatt generalforsamling. Neste stopp Lillehammer - Google’s Chrome ad blocking arrives today and this is how it works (The Verge)
Vil Googles annonseblokkering skape en ny standard for akseptert nettannonsering? - Why Music Ownership Matters (The Smart Set)
– Vi mistet noe da vi sluttet å eie musikk - Google will make copyright disclaimers more prominent in image search (The Verge)
Samarbeidsavtale mellom Getty Images og Google