Falt i det fri
Som vanlig kan nyttår markeres ved å se hvilke kunstneres verk som er falt i det fri ved utløpet av det gamle året. Og som vanlig gjør de ulike opphavsrettsreglene i USA og Europa det hele litt vanskeligere.
- Fri fra 2020 (Olav Torvunds blogg)
- Public Domain Day 2020 (Center for the Study of the Public Domain)
- Snart kan Disney-skattene bli allemannseie (Christoffer Johnsen og Christian With i Finansavisen)
Forskere fant færre boklesere
En ny rapport fra BI viser lavere tall for boklesingen i Norge enn bransjens egne statistikker viser.
- Hvor mye leser vi årlig? (Klassekampen)
- Bibliotek og lesing i digitale tider (pdf) (BI Centre for Creative Industries)
Ny rapport om musikere og opphavsretten
Yngvar Kjus ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, har undersøkt norske artisters forhold til egen opphavsrett. Han foreslår en nemndsordning for å avgjøre saker om vederlagsfordeling og kreditering.
- Vil ha opphavsretten ut av lukkede rom (Ballade)
- The Use of Copyright in Digital Times: A Study of How Artists Exercise Their Rights in Norway (Yngvar Kjus i Popular Music and Society)
- – Mange konflikter kunne vært unngått (Ballade)
Vil du ha Kopinornytt i innboksen hver fredag?
Abonner her
Åpen tilgang og rettigheter
Diskusjonen om lisensiering og rettigheter i tilknytning til åpen publisering fortsetter. Rett før jul kom en utredning om lisensspørsmålene.
- Rettighets- og lisensspørsmål ved åpen publisering (Unit)
- Rettighets-og lisensspørsmål ved åpen publisering (pdf, Torger Kielland)
- Plan S kan føre til at norske forskere blir utnyttet av røverforlag og pseudovitenskap (Ronny Kjelsberg, Vibeke Vantdrup Martens og Thomas Sandvik i Forskning.no)
Og ingen ting tyder på at open access-diskusjonen vil stilne i 2020:
- Forlagsprotester mot åpen tilgang til offentlig finansiert forskning i USA (Khrono)
- Publishing Companies Are Mad That The President Might Want to Make Federally-Funded Research Open Access (Gizmodo)
Hvor åpent er åpent?
Også utenfor verdenen av vitenskapelige tidsskrifter går det en viktig trend i retning av åpne ressurser. Men hvilke krav til lisensiering skal stilles for å kalle det «åpent»? Skal lærebokforfattere måtte akseptere at andre gjør endringer i bøkene?
- Free Textbooks for Law Students (Inside Higher Ed)
Og hva med kunstverk som er falt i det fri, men som likevel er begrenset på grunn av fotorettigheter? Det siste er det i alle fall flere som gjør noe med.
- New paper – How Open is OpenGLAM? (Melissa Terras)
- How Open is OpenGLAM? Identifying Barriers to Commercial and Non-Commercial Reuse of Digitised Art Images (pdf)
- Paris Musées embraces open access (Europeana Pro)
For øvrig
- Tono og RiksTV med forlik på 100 mill. (Dagens Næringsliv)
Gjelder bruk av musikk i kringkastede kanaler i årene 2009–2019 - Lærere punger ut for undervisningsopplegg (Utdanningsnytt)
Det finnes et stort marked for både deling og kjøp/salg av undervisningsopplegg - It’s Got a Great Beat, and You Can File a Lawsuit to It (Jon Caramanica i The New York Times)
– Plagiatsaker i musikken bør avgjøres utenfor domstolene - E-bøker for barn er like viktige som papirbøker (Natalia Kucirkova i Forskning.no)
– I stedet bør vi spørre om hvilke bøker som passer best for hvilke barn - Tre av fire er usikre på hvilke bilder det er lov å dele på Facebook (Medietilsynet)
Delrapport om befolkningens evne til å ta i bruk digitale verktøy - Regjeringen gir støtte til nye digitale læremidler i skolen (Kunnskapsdepartementet)
13 prosjekter innen blant annet naturfag, norsk og musikk til sammen 23,7 millioner kroner i støtte - EU High Court Rules Against Digital Resale; We’ll Talk About This at the Conference (Copyright and Technology)
EU-domstolen slår fast at opphavsretten ikke tillater noe bruktmarked for digitale produkter
Til slutt
Hva skjedde på veien til å bli verdens største internettgigant? En Google-avhopper gir noen svar.
- I Was Google’s Head of International Relations. Here’s Why I Left (Ross LaJeunesse i Medium)
'Don’t be evil' was now nothing more than just another corporate marketing tool.
Ross LaJeunesse