Hva om avisene har gjort alt feil?
Det spør kommentatoren Jack Shafer i Politico. En ny forskningsrapport viser at amerikanske aviser fortsatt når langt flere med papirutgaven – i alle aldersgrupper. Og nettutgavene viser ingen vekst siden 2007. Skulle man ha investert mer i papir i stedet?
- What If the Newspaper Industry Made a Colossal Mistake? (Jack Shafer i Politico)
- Reality Check. Multiplatform newspaper readership in the United States, 2007–2015 (Hsiang Iris Chyi & Ori Tenenboim i Journalism Practice)
Shafer har naturligvis fått svar, blant annet fra redaktøren og kommentatoren Steve Buttry, som mener avisenes feil har vært å ikke gå mer helhjertet inn for et digitalt skifte:
- The newspaper industry’s colossal mistake was a defensive digital strategy (The Buttry Diary)
Og i mellomtiden gjør hver avis sine egne erfaringer, for eksempel denne i Storbritannia:
Fra høringssalen
Det er statsbudsjettider på Stortinget, og en rekke organisasjoner fra kultur og medier har vært i komitehøringer de siste to ukene. Mandag 17. oktober avholdt familie- og kulturkomiteen høring.
Medieorganisasjonene stilte i finanskomiteen med et samlet forslag (pdf) om å utvide momsfritaket for digitale nyhetstjenester til også å gjelde dybde-/nisjejournalistikk og salg av enkeltartikler.
Kultur og næring nevnes sammen en rekke steder i budsjettet. Men det var bare NOPA av kunstnerorganisasjonene som deltok på næringskomiteens høring. Her noterer vi oss ikke minst deres friske egenpresentasjon:
For øvrig
- Lovlig bruk av tekst og bilde (Kopinor)
- New French Act: Google Images will have to pay royalties (Kluwer Copyright Blog)
- En styrket opphavsrett i Europa (Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening)