Mediedugnad og musikkfest: Dette var uke 8-9

Ikke en uke uten at medienes framtid blir diskutert, ikke minst ved månedsskiftet der nullmomsen for digitalt innhold ble innført. Og Bylarm har plassert musikklivet ettertrykkelig på nyhetskartet.

Midt i musikken

Samtidig med at musikkbransjen setter hverandre stevne på Bylarm, er IFPI Norge klar med sin rapport om musikkøkonomien i 2015. Forskningsprosjektet Sky & Scene, som blant annet har analysert et stort materiale fra norske strømmekunder, avsluttes. Arnt Maasø oppsummerer i Ballade. Og 1. mars arrangerte NOPA sitt prisdryss på Victoria i Oslo.

Nasjonal mediedugnad?

– Hvis vi skal ha en levende presse i Norge i fremtiden, må det en nasjonal dugnad til, sa Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde til Aftenposten 23. februar. Bakgrunnen er konkurransen fra globale konkurrenter som Google og Facebook. Mediebedriftenes Landsforening ønsket samarbeidstankene velkommen, mens medieviter Anders Fagerjord var mer skeptisk.

Digitalt pensum

Studentene ønsker digitale løsninger. Lars Egeland, som er direktør ved Læringssenteret på Høgskolen i Oslo og Akershus skriver i Khrono om holdninger og behovet for endringer.

For øvrig:

  • Arkivverket lanserer digitalt fotoarkiv på nett og starter med Essostasjoner
  • Gjennomgang av saken om Folkemuseets publisering av fotograf Sjøwalls bilder (Kulturrådet)
  • Fortsatt skaffer 57 mill. amerikanere musikk ulovlig. Hvorfor? (Hypebot)
  • Det faglitterære fond har fordelt prosjektstipender til flere hundre forfattere (NFF)

 

101 ansatte ved NRKs lisenskontor. Det er langt flere enn det blir rom for i Bergens Tidendes fremtidige redaksjon

Observasjon fra Bernt Olufsen på hans siste dag på jobb.



Kopinornytt kommer som nyhetsbrev hver uke. Påmeiding på forsiden. Nyheter herfra kommer også jevnlig på Twitter (@kopinor).