Mer fra Flåklypa
Tidligere i januar kom lagmannsrettsdommen om berg- og dalbanen Il Tempo Extra Gigante. Nå foreligger flere kommentarer til dommen:
- Opphavsrett i forrykende tempo (Immaterialrettstrollet)
- «Nordavind fra alle kanter» for Hunderfossen og Aukruststiftelsen (Bing Hodneland)
Når rettighetene når grensen
Musikken har vært trukket fram som ett av de elementene som har gjort nettserien Skam til en suksess. Bruken av innspilte lydspor skjer i henhold til rettighetsavtaler med IFPI og er avgrenset til et norsk publikum. Suksessen utenlands gjør nå at tilgangen til serien begrenses.
Noen kritikere peker i stedet på Creative Commons og Urørt-katalogen som alternativer.
- Nå kan du ikke lenger se «SKAM» fra utlandet (NRK P3)
- Plateselskapene eier ikke SKAM! (Go Open)
Internasjonale musikkrettigheter er for øvrig et felt fullt av både penger og advokater. Nå forbereder Paul McCartney en rettsprosess i USA for å få tilbake forlagsrettighetene til sine verk.
- Paul McCartney Sues Sony to Regain Rights to Beatles Songs (The Hollywood Reporter)
Pirater i rettsvesenet – historien fortsetter
Halvannet år etter at de store norske internettleverandørene ble pålagt å blokkere tilgangen til en rekke piratnettsteder, er en ny dom klar, denne gang rettet mot mindre leverandører. Og i Sverige starter rettssaken mot nettstedet Swefilmer.
- Nå må også de mindre internett-tilbyderne blokkere Pirate Bay (Tek.no)
- Nu börjar rättegången mot Swefilmer – "tydliga drag av organiserad brottslighet" (IDG.se)
Swefilmer är ett typiskt exempel på hur piratdelning ser ut i dag: helt kommersiell, välorganiserat och man lägger ner stora insatser på att dölja sig.
Henrik Pontén, Rättighetsalliansen
For øvrig:
- Reda: ‘EU copyright reform would benefit fake news sites’ (Euractiv)
- Befolkningen - især de unge - vil helst læse på papir (Politiken)
- Tre av fire bruker knapt IKT (Dagsavisen)
- Støtte til felles digitale løsninger i museene (Kulturrådet)
- Girer opp til Frankfurt 2019 (NFF)