Google vs. annonsører

En ny konfliktlinje mot internettplattformene har åpnet seg: Nå reagerer annonsørene. Og rettighetsstriden i norsk TV-produksjon fortsetter. Dette var uke 12.

Annonsører ut mot Google

Stadig mer av verdens annonseomsetning er programmatisk, der plasseringen er overlatt til teknologiselskapenes algoritmer. Nå stiller annonsørene flere krav til Google og Facebook. Blant annet har man sett seg lei på uheldig kobling av annonser og innhold.

Mer utdypende kommentarer her:

Svar fra Google:

Filmarbeidere boikotter NRK

Som vi skrev om i forrige uke, er det strid mellom filmarbeidernes organisasjoner og NRK om frikjøp av rettigheter. Mandag 20. mars startet en boikott av jobber for NRK, parallelt med krav om kollektiv rammeavtale.

Debatten går videre i magasinet Rushprint, se blant annet:

Gullalder for selvpublisering

Det hevder i alle fall The Bookseller, som peker på økt kvalitet, lavere kostnader og digitale standarder for distribusjon og salg. Bare pass på fallgruvene ...

For øvrig