Betaling som standard

Musikkforbruket vris over til strømming, selv om mye fortsatt er ubetalt. Samtidig legger internettstandardene nå bedre til rette for å kunne forvalte rettigheter og ta betalt for innhold.

Nye tall for musikkforbruket

IFPIs Music Consumer Insight Report viser at strømming får en stadig mer dominerende posisjon, også verden sett under ett. Men fortsatt er mye av strømmingen fra ulisensierte videoplattformer.

Rapporten viser også at hver tredje internettbruker piratkopierer fra strømmekilder:

IFPI-2017.PNG
45 prosent av internettbrukerne strømmer musikk fra tjenester som Spotify, mens 75 prosent strømmer fra steder som Youtube. (Illustrasjon: IFPI)

Teksten under

Svenske Undertexter.se ble stoppet i 2013, og nå har eieren av nettstedet blitt dømt for brudd på opphavsretten. Undertekstene er del av det opphavsrettsbeskyttede filmverket. Men hva med den alternative fan-kulturen som har vokst opp rundt disse?

My most-coveted English textbook were the fan-made subtitles, and my favorite teachers – the diligent subtitlers.

Dimitar Mihov i The Next Web

Rettighetsbeskyttelse som web-standard

I vinter gikk Tim Berners-Lee ut med støtte til å legge inn støtte for digital rettighetsforvaltning (DRM) i webstandarden HTML5. Berners-Lee er kjent som «oppfinneren av World Wide Web» og leder W3C-konsortiet, som forvalter standarder og protokoller på nett. Nå har W3C gjort endelig vedtak og etablert EME (Encrypted Media Extensions) som en offisiell standard.

Blant dem som har gått mot vedtaket er Electronic Frontier Foundation (EFF), som har trukket seg fra konsortiet i protest.

For øvrig